2008. május 17., szombat

beszélő

Sárgás, rossz minőségű papír, elkenődött stencilfesték, mégis óriási kincs. Előbányásztam a minap a nyolcvanas évek elején illegálisan gyűjtött szamizdatjaimat. Tán egy kis nosztalgiázás is belejátszott, de leginkább az motivált, hogy mostanában sokan minősitgetnek. Olykor engem is. Nem olyan rég az a fazon, ki a létező szocializmus idején bátran lefasiztázott, most szintén nagyon merészen a komcsi jelzővel illetett. Változni mindenkinek joga van, no de ennyire? Lapozgatva a hősi idők dokumentumait, rég feledett csemegékre bukkantam. Az 1984/10 számban például a Cpg együttes ellen folyó eljárás jegyzőkönyvének másolatával. Ma már azt sem tudják a legtöbben, hogy létezett ez a formáció. A jegyzőkönyvhöz csatolva megtalálhatók az inkriminált dalszövegek is. Itt leltem rá egykori kedvencemre, melyet én is sokszor dúdoltam.

" Áll egy ifjú élmunkás a réten
Kommunista szombatról jött éppen...

Szobrot, képet sematista banda
a munka hőse szerepeljen rajta..."

"Tele van már az ország angyalokkal dugig,
Megverik a csórókat, a kezük tiszta mindig.
Merre van itt a kiút , merre lehet menni -
Egy agyonszentelt világban nem akarok élni"

A vádlottakat két év szabadságvesztésre itélték nagy nyilvánosság előtt, csoport tagjaként, folytatólagosan elkövetett izgatás bűntettében.
Azok meg, akik ma lelkesen komcsiznak, május elsején összevesztek, hogy ki vigye a vörös lobogót. Illusztrációként a korszak egyik emblematikus figurája.

Nincsenek megjegyzések: